Bovenbed

Alle technische vragen, ook van het interieur.
Plaats reactie
JeroenB
Berichten: 14
Lid geworden op: di 23 jul 2019, 23:16

Bovenbed

Bericht door JeroenB »

Na gedurende 6 weken continu met zijn tweetjes het bovenbed te hebben gebruikt, zijn er een aantal kleine problemen opgedoken. De witte plastic rolletjes van het “uitschuifdeel” komen steeds opnieuw los. Er is wat speling ontstaan door vermoedelijk (ik kan geen andere reden bedenken) een zeer minieme buiging van deze toch vrij stevige plank. Het lichtje bijstellen van het beslag door het iets naar buiten vast te zetten leverde niet het gewenste resultaat, er zullen vermoedelijk nieuwe gaten moeten worden geschroefd. Problematischer is het “klapdeel” dat duidelijk zichtbaar doorbuigde en daardoor niet meer mooi rust op de “boord” , hier was sowieso al niet veel marge. Alvorens ik een oplossing uitdokter, zijn er anderen met dezelfde problemen geconfronteerd?

We zijn steeds zeer voorzichtig met het in- en uitklimmen en wegen samen ook niet meer dan 130 kg, dit lijkt me toch geen overmatige belasting (ik kom hierover geen maximum vinden?). We prefereren nu eenmaal het bovenbed om de ruimte beneden steeds vrij te hebben.

Maar voor de rest, wat een camper... :D
Brugseb
Berichten: 286
Lid geworden op: vr 19 feb 2016, 14:08
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Bovenbed

Bericht door Brugseb »

Hallo Jeroen
aan de plankdelen boven zitten bij ons randprofielen gemonteerd, geen idee of dit origneel is (wellicht niet?), in ieder geval buigen die planken niet ze veel door bij ons. Wij hebben wel een hoop viltjes gekleefd om het vervelende piepen en kraken weg te werken :lol: :lol:
Ik probeer anders wel es een foto te maken.
groeten
Bart
JeroenB
Berichten: 14
Lid geworden op: di 23 jul 2019, 23:16

Re: Bovenbed

Bericht door JeroenB »

Dag Bart,

Bij ons ook profielen aan het uitschuifdeel en dit buigt niet zichtbaar door (maar wel genoeg om iets te veel speling aan de witte rolletjes te veroorzaken). Het klapdeel heeft deze niet met alle gevolgen vandien. Ik vermoed dat deze bij jou voor het klapdeel niet origineel zijn, ik kan ze op foto's op het internet toch alleszins niet terugvinden. Als je een foto kan maken: graag.
Brugseb
Berichten: 286
Lid geworden op: vr 19 feb 2016, 14:08
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Bovenbed

Bericht door Brugseb »

Hoi Jeroen
met enige vertraging...
Bijlagen
IMG_20191008_191310.jpg
IMG_20191008_191310.jpg (96.07 KiB) 11565 keer bekeken
IMG_20191008_191251.jpg
IMG_20191008_191251.jpg (103.71 KiB) 11565 keer bekeken
JeroenB
Berichten: 14
Lid geworden op: di 23 jul 2019, 23:16

Re: Bovenbed

Bericht door JeroenB »

Dag Bart,

bedankt voor de foto's. Lijkt me inderdaad een profieltje uit de doe-het-zelf-zaak dat achteraf is aangebracht. Ik had al iets gelijkaardigs in gedachten en hoop in november de tijd te vinden om de oplossing uit te werken en zal hierna een update brengen
JeroenB
Berichten: 14
Lid geworden op: di 23 jul 2019, 23:16

Re: Bovenbed

Bericht door JeroenB »

Het voorbije weekend wat tijd gevonden om te knutselen.

In de eerste plaats heb ik een versteviging aangebracht op de rand waar de bedonderdelen op steunen.
Ik heb een geanodiseerd aluminium hoekprofiel aangebracht van 15x15mm en 1 mm dik (dikker kan niet voor het schuifdeel!). Deze profielen zijn in een lengte tot 2m beschikbaar bij de Hubo (België), de lengte 2.5m is enkel beschikbaar bij Bauhaus (Nederland). Indien je ervoor opteert om de lange zijde geheel te bedekken van bed tot de tussenwand van de badkamer zoals ik heb gedaan, heb je een profiel van 2.5m nodig.
IMG_2492.jpg
IMG_2492.jpg (159.54 KiB) 11251 keer bekeken
IMG_2491.jpg
IMG_2491.jpg (202.12 KiB) 11251 keer bekeken
IMG_2490.jpg
IMG_2490.jpg (152.14 KiB) 11251 keer bekeken

Voor het klapdeel van het bed had ik gedacht een U-profiel van wand tot wand te gebruiken en dat bij gebruik over het klapdeel wordt geschoven, maar dit torst weg en biedt dus geen oplossing. Ik ga nu het klapdeel extra ondersteunen met kleine blokjes op de rand en kijk het even aan.
IMG_2499.jpg
IMG_2499.jpg (129.57 KiB) 11251 keer bekeken
Plaats reactie