vloerplaat vervangen - vochtprobleem

Alle technische vragen, ook van het interieur.
Brugseb
Berichten: 286
Lid geworden op: vr 19 feb 2016, 14:08
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

vloerplaat vervangen - vochtprobleem

Bericht door Brugseb »

Hallo,
nadat ik dit weekend een tweede zwam vond in de bus ben ik grondig gaan controleren; de hele vloerplaat achteraan blijkt volledig zacht te zijn, onder de hoge kast, de achterste rand, en tot onder het scharnier van de deur. Ik neem aan dat het water via de rubber van de achterklep naar binnen loopt, en daar zat bovendien een draad doorgetrokken door vorige eigenaar (bestemd voor een extra licht naast de hoge kast). De afvoerslang van de wastafel blijkt in orde te zijn. Dat is dus uiteindelijk niet de oorzaak.
Het is wat het is, ik ga de klus klaren. Intussen alle spullen uit de bus gehaald en al wat onderdelen (deuren, frigo, wastafel, fornuis,...) gedemonteerd.
Kan iemand mij tips en/of foto's bezorgen van deze klus? Ik stuurde een aantal persoonlijke mails naar forumleden maar kreeg geen antwoord. Wel een paar tips van Fred rond het rubber, maar zoek dus echt info over wat ik allemaal moet verwijderen én of iemand een sjabloon heeft voor de vloer?
Alvast bedankt.
groeten
Bart
Laatst gewijzigd door Brugseb op zo 28 feb 2021, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Brugseb
Berichten: 286
Lid geworden op: vr 19 feb 2016, 14:08
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

vloerplaat vervangen - vochtprobleem

Bericht door Brugseb »

OK, bij gebrek aan een hulplijn heb ik besloten om wat foto's te delen voor wie achter komt en dezelfde klus moet klaren.
Eerst de binnendeur en schuine lage kast verwijderd, vervolgens de hoge kast. Daarna de frigo. Allemaal kwestie van schroeven uitdraaien. De lader gedemonteerd en naar Henk gestuurd voor volledige revisie. Intussen op de terugweg.
Cassettetoilet verwijderd - waterslang en draden ontkoppelen. Tank verwijderen en 2 schroeven, gehele blok vervolgens omhoog heffen en wegnemen. Vervolgens de witte badkamerwand verwijderd: zorgvuldig de kitnaden doorgesneden, en vervolgens met een mes de wand losgewrikt van de houten blokjes waartegen ze gemonteerd wordt - opletten met dit lastige karwei opdat je niks breekt!!! Uiteraard vooraf slangen naar wastafel ontkoppelen.
Watertank verwijderd - de moeren doorheen de houten keerwand onderaan moeten uitboren, alles volledig vastgeroest. Vervolgens kan je makkelijk de tussenwand verwijderen. Uiteindelijk ook de harde kunststoffen bekleding achter de kasten verwijderd.
Achterwand en bovenkant keukenblok eveneens verwijderd - ook hier kwestie van schroeven (zie ook de pdf handleiding op dit forum).
Grijze vloerbekleding doorgesneden net achter keukenblok, en vervolgens ook de vloerplaten doorgesneden en verwijderd naar achter toe. Alles nat, rot, stinkend, schimmel...
Geen isolatie achter de kasten
Geen isolatie achter de kasten
IMG_20210221_125909.jpg (499.83 KiB) 9064 keer bekeken
IMG_20210221_134430.jpg
IMG_20210221_134430.jpg (545.52 KiB) 9064 keer bekeken
LOL, sporen van vorige bewoners
LOL, sporen van vorige bewoners
IMG_20210221_143521.jpg (429.76 KiB) 9064 keer bekeken
IMG_20210221_125847.jpg
IMG_20210221_125847.jpg (350.92 KiB) 9064 keer bekeken
IMG_20210221_160028.jpg
IMG_20210221_160028.jpg (333 KiB) 9064 keer bekeken
IMG_20210221_160109.jpg
IMG_20210221_160109.jpg (427.6 KiB) 9064 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Brugseb op zo 28 feb 2021, 19:43, 4 keer totaal gewijzigd.
Brugseb
Berichten: 286
Lid geworden op: vr 19 feb 2016, 14:08
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

vloerplaat vervangen - vochtprobleem

Bericht door Brugseb »

Intussen heel wat spullen besteld: nieuwe waterslangen, afvoerslang, extra LED verlichting voor werkvlak, ...
Ook beslist om van de gelegenheid gebruik te maken om bijkomend te isoleren: bubblefoam in plafond badkamer gepropt, verder zijn de wanden nauwelijks of zelf geheel niet voorzien van isolatie. Armaflex 13mm besteld, waar de ruimte ontbreekt voorzie ik folie zoals de witte stukken die er nu zitten. Ook de vele elektriciteit die door vorige eigenaars werd gemonteerd, wat gefatsoeneerd: kabels weggestopt, vastgelegd, deftige koppelingen gemaakt,... Kabel gelegd voor achteruitrijcamera. Voordeel is dat ik er nu overal aankan, en ik ben écht niet van plan om deze karwei in de toekomst nog eens te doen :o
Alleen voor de vloer twijfel ik nog: de "kartonnen" ondervloer is volgens mij 4mm dik, maar zuigt dus water. Daarop ligt een multiplex, denk 8mm. Samen dus 12mm hoogte - KAN IEMAND DIT BEVESTIGEN?
Denk eraan om een watervaste parketondervloer van 3mm te plaatsen, en vervolgens betonplex van 9mm, dat is sowieso watervast. Maar misschien is dit overshooting?
Laatst gewijzigd door Brugseb op zo 28 feb 2021, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 51
Lid geworden op: di 20 nov 2012, 13:18
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: hulpvraag vloerplaat vochtprobleem

Bericht door Henk »

Hoi.
De bodemplaat ziet er nog, zo te zien, nog prima uit of is dat gezichtsbedrog?
Ben benieuwd naar de volgende foto's
Succes en groetjes
[
Brugseb
Berichten: 286
Lid geworden op: vr 19 feb 2016, 14:08
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: hulpvraag vloerplaat vochtprobleem

Bericht door Brugseb »

Intussen doen we lekker voort :lol:
De vloer is inderdaad nog hard - klein plekje waar een parker door de vloer zit, en wat vliegroest waar water is blijven staan. Wordt straks voorzichtig met een tol weggeschuurd, en vervolgens met een roestomvormer/primer behandeld. Kleur maakt niks uit, komt onder de vloer.

Die vloer lijkt in het midden net iets lager dan aan de zijkant (origineel of doorgezakt???); daar komt een vel isolatie van 2mm, vervolgens een hardhout multiplex van 12mm. Hopelijk tegen eind deze week klaar om terug op te bouwen :roll:
Bijlagen
IMG_20210228_113609-min.jpg
IMG_20210228_113609-min.jpg (370.68 KiB) 8067 keer bekeken
Brugseb
Berichten: 286
Lid geworden op: vr 19 feb 2016, 14:08
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

vloerplaat vervangen - vochtprobleem

Bericht door Brugseb »

En alle kleine dingen waar je anders nooit aan begint: de metalen luchtroosters, de watertank, dichtingsringen, het fornuis...
Alles ontroest, grondlaag met anti roest, en dan grijs lakken.
Watertank - wij ontsmetten die elk voorjaar met gebitstabletten, maar eigenlijk wil je niet weten hoe ze er van binnen uitziet... Eerst de aanslag verwijderd met Dettol doekje, dan gespoeld met azijnwater, terug gespoeld. Aanvoerdarm was zwart maar kan ook weer doorzichtig worden! Nieuwe leidingen op maat gebracht.
Fornuis: branders voorzichtig tegenwijzerzin met watertang onderaan (!) losdraaien (deksel van de brander kan je makkelijk afbreken, dus daar niet vastgrijpen); dichtingsringen waren volledig verhard, vervangen (per brander 2 stuks); email fornuis heeft 60*50*1mm nodig, de inox 60*50*1,5mm.
Intussen ook overal alle kitresten verwijderd, we kunnen denken aan heropbouw :P
Bijlagen
IMG_20210228_153212-min.jpg
IMG_20210228_153212-min.jpg (254.58 KiB) 8066 keer bekeken
IMG_20210228_150112-min.jpg
IMG_20210228_150112-min.jpg (340.11 KiB) 8066 keer bekeken
IMG_20210228_112548-min.jpg
IMG_20210228_112548-min.jpg (345.76 KiB) 8066 keer bekeken
Brugseb
Berichten: 286
Lid geworden op: vr 19 feb 2016, 14:08
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: vloerplaat vervangen - vochtprobleem

Bericht door Brugseb »

OK, we doen gewoon verder. Vandaag de vloerbekleding stevig geschrobd en onderaan restjes hout weggehaald. Dat ligt dus ook klaar.
De afdruk van de vloerplaat stond in de onderkant van de bekleding - goed opgemeten, nagemeten, eerst met karton een mal gemaakt en vervolgens de multiplex op maat gezaagd. Past prima. Ter hoogte van de achterklep wat korter gemaakt, om extra leiding te laten passeren. Links ter hoogte van de wielkast lijkt de vloer wat hoger - ik vermoed dat dit geen kwaad kan, daar trek ik de plaat wel op zijn plaats via de bout van de watertank. Velletje isomo onder de plaat gelegd. Vrijdag rondom vastkitten en bijkomend isoleren. Benieuwd of ik vervolgens me nog alles herinner van de demontage :lol:
plaat.jpg
plaat.jpg (179.5 KiB) 8012 keer bekeken
mat.jpg
mat.jpg (377.64 KiB) 8012 keer bekeken
Brugseb
Berichten: 286
Lid geworden op: vr 19 feb 2016, 14:08
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: vloerplaat vervangen - vochtprobleem

Bericht door Brugseb »

Even PANIEK...
vloerplaat gepast, verlijmd en vervolgens ook de vinyl gelijmd. Vervolgens watertank teruggeplaatst en hangplaat voor toilet.
MAAR het tussenschot kreeg ik er niet in; deur dus ook niet, zo'n 3mm te kort... Het zal dus niet voor niks zijn dat de vloer in 2 lagen was opgebouwd, blijkbaar zit er een verhoging in de vloer zo ter hoogte van de watertank - overgang frigo.
Zucht. Geprobeerd om het onderste scharnier van de deur door de bodem naar beneden te trekken, maar lukt dus niet.
Wellicht zit er dus niks anders op dan helemaal te herbeginnen.... vloer er terug uit, toch plaat van 8mm en van 4mm kopen, en kijken waar dat hoogteverschil nu precies zit. Eén volledige plaat van 12mm lukt dus niet. Het kan dus zijn dat de vloer anders is voor en na '97 ???
Alle tips welkom. Een schouder om op te huilen ook :mrgreen: :oops: :roll: :oops:
Brugseb
Berichten: 286
Lid geworden op: vr 19 feb 2016, 14:08
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: vloerplaat vervangen - vochtprobleem

Bericht door Brugseb »

Dag Fred, heb ik gedaan, helaas niet veel wijzer geworden, zal het zelf moeten uitzoeken.

Een deel van de vloer zit hoger dan de rest, wat er ooit gebeurd is met de bus weet ik niet, maar ik vermoed dat dit niet zo hoort. Ik heb dus alles terug uitgebroken en de zone uitgezaagd uit de houten vloer (12mm dikte). Intussen vloer met tussenschot en deur terug geplaatst, maar past maar net... Op de uitstulping van de vloer een dunner plaatje ingelijmd met kit, zit uit zicht onder de frigo. Ik hoop dat de rest van de opbouw wel vlotter gaat na zo'n baaldag. Zal wel nog moeten schuiven met onderste scharnier, want deur valt niet in het slot achteraan, duwslot zit te hoog, dus dat scharnier moet nog naar beneden én naar voren. Zal alvast stukje bekleding onder scharnier weghalen, komt echt op 2 mm of zo.
groets
B.
Brugseb
Berichten: 286
Lid geworden op: vr 19 feb 2016, 14:08
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: vloerplaat vervangen - vochtprobleem

Bericht door Brugseb »

En de saga duurt voort: in een gewone T4 California is de vloerplaat 12mm; mijn 12mm sluit qua hoogte perfect aan op de bestaande vloer waar ik die heb doorgezaagd. Maar die deur krijg ik er (behalve met héél veel forceren) niet in. Lijkt me niet gezond voor de constructie van het hoogdak.
Wietze gebruikt een dikte van 9mm, en die 3mm lijkt ook effectief wat ik te kort heb. Maar dan ligt de plaat duidelijk lager dan de bestaande vloer.

Heel vreemd dus allemaal. Bovendien lijken de oudste Exclusives een vloer uit één plaat te hebben, bij mijn 2001 exemplaar is dat een samengestelde vloer uit een mdf onderplaat en multiplex bovenplaat. Als het stopt met regenen gaat de tussenplaat, deur en watertank er terug uit... dan ga ik toch maar es die 9mm proberen, met een vulstrook er onder in aansluiting op het bestaande stuk. Leuk priegelen...
net niet...
net niet...
IMG_20210319_152347-min.jpg (445.57 KiB) 6958 keer bekeken
Plaats reactie