reistips noord-europa

Reisverslagen, leuke routes of camperplaatsen, tips etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tonenelly
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 26 jun 2011, 16:35
Locatie: Lunteren
Contacteer:

reistips noord-europa

Bericht door tonenelly »

Wij zijn van plan om dit jaar een reis van twee of drie maanden te gaan maken. We willen door Denemarken en Zweden naar de poolcirkel in Finland om daar op 21 juni (de langste dag) te zijn. Daarna willen we naar Helsinki om daar de boot naar Estland te nemen. Dan via Letland, Litouwen, Polen en Duitsland weer terug naar Nederland.
Heeft iemand van jullie ervaring of tips voor het reizen door deze landen?
Groeten,
Ton en Elly
Gebruikersavatar
H.Dubbelboer
Beheerder
Berichten: 121
Lid geworden op: di 21 jun 2011, 19:15
Locatie: Emmen

Re: reistips noord-europa

Bericht door H.Dubbelboer »

Hallo Ton en Elly,

Wat een mooie reis lijkt me dat.
Wij zijn ongeveer 10 keer naar scandinavië op vakantie geweest.
Ook met de camper uiteraard, helemaal naar de noordkaap (in 2007).

Noorwegen is ons favoriete land.
We hebben nooit iets besproken (behalve dan de veerboot).
Regematig hebben we wild "gecamperd", meestal langs een weg (rustplaats) waar ook vaak wel 1 of meerdere campers stonden.
Ook planden we niet veel, soms bleven we ergens wat langer staan.
Wij zijn echter maar 3,5 week weggeweest, dus 1 gasfles was voldoende voor die periode.

Alvast veel plezier met de voorbereiding.
Gebruikersavatar
tonenelly
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 26 jun 2011, 16:35
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: reistips noord-europa

Bericht door tonenelly »

Hallo Herman,

Zo'n reis hebben wij ook al eens gemaakt en geen veerboot besproken. Heen via Zweden, Finland naar Kirkenes, Noordkaap en over de Lovoten terug (6 weken). Toen nog met de caravan. Erg mooi. Nu willen we wat meer van Finland zien. Dan is het een "logische" stap om nog even over te steken vanuit Helsinki naar Talinn. Dan pakken we de Baltische Staten ook "nog even" mee.
Groetjes,
Ton
rini koster

Re: reistips noord-europa

Bericht door rini koster »

Hallo Ton en Elly,

Wat een goed voornemen om voor een langere periode door Scandinavie te trekken.
Die landen zijn zo enorm uitgestrekt en er is zoveel te zien en te beleven dat je in een
normale gemiddelde vakantie van zo’n 3 weken absoluut tijd tekort komt. Zeker als je helemaal naar het Hoge Noorden wil. Voor boven de poolcirkel moet je daar echt de tijd voor nemen. Maar die tijd moet je natuurlijk wel hebben.
Wij zelf zijn inmiddels voor de 15e keer in Scandinavië geweest. In 1999 hebben we voor de eerste keer de Noordkaap aangedaan samen met onze 2 kinderen. Dat hebben we gedaan met auto en caravan en hadden daar 4 weken de tijd voor. Hier zijn de meningen nogal verdeeld over, maar wij vonden die tijd persoonlijk veel te kort. Heen en terug is het toch zo’n 8000 km en wanneer je dan moet uitgaan van een gemiddelde snelheid van 50 a 60 km per uur kun je zelf uitrekenen hoeveel uur je per dag achter het stuur moet zitten. Niet dat het daar een echte straf is want je voorruit is constant een filmdoek waar prachtige natuur beelden op worden vertoond. Maar je wil toch ook graag een keer de benen strekken. Ik heb dan ook gelijk gezegd bij het verlaten van de Noordkaap toen: hier wil ik nog een keer naar toe om het hele Noordkaap-eiland Magerøya goed te verkennen. Precies 10 jaar later, in 2009, stonden we daar weer, toen met onze Burstner camper. Alleen met meer tijd. Wij hadden toen de luxe mogelijkheid om een sabbatical te nemen en hebben 4 maanden met onze camper door Scandinavie getrokken. De bedoeling was voor een halfjaar, maar het slechte weer heeft ons gedwongen eerder naar huis te keren. Al hoor je mij niet klagen want als we het positief benaderen hebben we van die 4 maand 2 maanden mooi weer gehad.
Voor ons was het “de eens in je leven gevoel” en er gaat nu nog geen dag voorbij dat ik er niet een keer aan terug denk.

En om een paar tips te geven. Wij persoonlijk hebben iets met de nog ongerepte natuur boven de poolcirkel. En als 2e op de lijst stond de eilandengroep de Lofoten. Daar hadden we gelukkig schitterend mooi weer. We hebben daar op spierwitte stranden gelopen met uitzicht op de voor de Lofoten zo tiperende puntige bergen. Dat beeld verwacht je niet op deze zo noordelijke breedte graad. En dan niet te vergeten een walvis safari op eilandengroep de Vesterålen in het plaatje Andenes. Wat een prachtige ervaring om zo dicht bij een walvis te kunnen zijn. En dan het moment dat hij gaat duiken dan komt die gigantische grote vinstaart boven. Prachtig!

Eigenlijk kan ik nu beter stoppen anders ben ik bang dat ik deze site laat ploffen. Ik kan nog zoveel vertellen over mooie routes en wat er verder nog te zien en te beleven valt in die landen, m.n over Noorwegen, dat het heel moeilijk zal worden om te verwoorden.

Misschien vinden jullie het wel leuk om onze eigen website van die reis te bekijken op:
rinienelly.waarbenjij.nu Klik daar dan op reisverslagen. Mijn Elly, heeft daar heel veel werk van gemaakt onderweg om de thuisblijvers op de hoogte te houden. Ook staan er de nodige foto’s op al hebben ze er al wel wat verwijderd helaas.

Het is onze bedoeling zo half mei voor 6 of 8 weken weer naar het Hoge Noorden te vertrekken maar nu met ons (veel kleinere) VW Exclusive campertje.
Wie weet komen we elkaar daar wel tegen want het mogen dan grote landen zijn, er zijn niet zo veel hoofdwegen. Hebben er zin in…

Groeten,
Rini en Elly

Dronten
Bijlagen
Zweden op zijn mooist.jpg
Zweden op zijn mooist.jpg (70.32 KiB) 20627 keer bekeken
Mei 2009 nog vol op winter in noord Noorwegen.jpg
Mei 2009 nog vol op winter in noord Noorwegen.jpg (59.62 KiB) 20627 keer bekeken
Aan een meer in Zweden.jpg
Aan een meer in Zweden.jpg (48.72 KiB) 20627 keer bekeken
Laatst gewijzigd door rini koster op do 16 feb 2012, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
vw_camper

Re: reistips noord-europa

Bericht door vw_camper »

Hoi Rini en Elly,
Schitterende foto's! Wij zijn ook weg van Scandinavië :)
Zit een r teveel in de link, http://rinienelly.waarbenjij.nu/ werkt beter.
rini koster

Re: reistips noord-europa

Bericht door rini koster »

Ja, je hebt gelijk en zo werkt het ook beter met die directe link naar onze site.
Ik heb het inmiddels ook veranderd.

Bedankt hier voor!

Groet,

Rini
Gebruikersavatar
tonenelly
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 26 jun 2011, 16:35
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: reistips noord-europa

Bericht door tonenelly »

Rini en Elly,

Leuk om jullie verhaal te lezen. We worden meteen weer enthousiast.
Misschien vinden jullie het leuk om ons verhaal lezen over een van onze reizen door Scandinavie.
We hebben deze reis gemaakt ter gelegenheid van de 65e verjaardag van een goede vriend.

Groetjes
Ton

http://route65.blogse.nl/
Plaats reactie