Klaar voor vertrek - tips

Algemene vragen en opmerkingen.
Brugseb
Contacteer:

Klaar voor vertrek - tips

Bericht door Brugseb »

Onze bus raakt langzaam uit de puberteit - met 240.000 km op de teller :lol: .

Maar als echte puber kreeg hij de laatste tijd wat kuren; en omdat we eind deze maand voor 5 weken richting Spanje vertrekken liet ik toch één en ander nakijken; misschien kan het als tip dienen:
  • starten werd moeizaam deze winter; dacht aan gloeikaarsen; uiteindelijk bleek de dieselpomp verlopen; timing terug correct gezet en start en rijdt veel rustiger
  • beginnende 'klop' rechtsvoor bleek stabilisator stangetje te zijn; laten vervangen aan beide kanten
  • ik had nog nieuwe schokdempers in voorraad, de HD versie; zitten er nu onder - wat een verschil!!! Bus schommelt en helt veel minder. De originele zaten er trouwens nog onder...
  • recent viel de turbo aantal keer weg, motor in veiligheid, foutmelding "lage turbodruk"; bleek helemaal vervuild vanbinnen, lamellen zaten soms vast, vandaar de lage druk; alles grondig gereinigd en nagezien, wagen trekt veel mooier door, en geen gefluit meer bij opkomende turbo
Morgen nog nieuwe banden rondom, 5 jaar en 47.000 km op winterbanden gereden van een B-merk (Toyo), dus niet slecht gedaan. Ik leg er nu 4 seizoens exemplaren op (ja, met alle voor- en nadelen).
Tenslotte heb ik een setje LED lampen voor het hoofdlicht, die probeer ik dit weekend nog te monteren; hopelijk blijf ik een mooi lichtbeeld krijgen.
Blij met de grote beurt, geeft een voldaan gevoel en vertrek met een gerust hart. En onze grote Blauwe is weer lekker verwend!
groets
Bart
frodos

Re: Klaar voor vertrek - tips

Bericht door frodos »

Bedankt voor de tips en fijne vakantie in Spanje.

Groeten Ronald
surfmichel

Bericht door surfmichel »

Met een beetje onderhoud zijn het echt toffe bussen.
Heb zelf ook nog een nieuw setje van die HD dempers liggen maar er zitten nu andere nieuwe op .
Fijne vacantie.
Wellingrwf

Bericht door Wellingrwf »

Hopelijk een voorspoedige reis. Misschien nog 1 tip: Bij ons liep de aandrijf riem van de dieselpomp eraf. Gevolg pomp reviesie. De span wielen waren door veel over hobbel wegen te rijden los getrild waardoor de riem kon schuiven. Hierdoor was de timing ook mis en trok de bus steeds slechter (ook starten). Dus laat bij de beurt alle span wielen controleren.

Nu nog even uitzoeken waarom ik olie onder de camper zie na vervanging van het motorblok (zie andere bijdrage)
Groeten
en veel plezier,
Ruud
Ruud & Jamaliah Welling, Assen
Brugseb
Contacteer:

Bericht door Brugseb »

Tja, zo klaar voor vertrek was de bus dan toch niet...
Mijn bizar turboprobleem blijft opduiken: 's morgens bij koude start werkt ie, bij herstart met warme motor geen turbo meer.
Foutmelding blijft iets met te lage druk luchtregelaar, dus de motor gaat telkens in veiligheid. Maar los daarvan liep de motor steeds minder mooi op reis. Uiteindelijk geen enkel probleem bij het rondtrekken en terug thuiskomen, maar als het slecht wil voel je je toch niet veilig aan 70km/u bergop met een sliert vrachtwagens als bumperklevers!
De turbo zelf is nagezien en gereviseerd, ergens moet een sturing temperatuurgevoelig geworden zijn. Verdenking rust op de luchtmassameter, maar de bus gaat op logement bij de garage vanaf half mei.

De trip zelf was super! Wat een mooie streek om te toeren, we vertrokken in Royan, via Bordeaux langs de kust naar Bilbao, vervolgens Rioja en Navarra. Op de terugweg nog Ile d'Oleron gedaan en een laatste verwennacht aan de Somme. Blijft een heerlijke bus.
frodos

Bericht door frodos »

Hallo Bart

Goed te lezen dat jullie een mooie reis hebben kunnen maken.

Onze motor van de VW ging ook twee keer in veiligheid en de motor had minder power. Een keer zat er een slangetje niet goed vast en de andere keer de luchtmassa meter die niet goed werkte.

Groeten Ronald
hookeniggy

Bericht door hookeniggy »

Hallo Bart, jammer dat je turbo problemen gehad hebt, is het inmiddels alweer opgelost?
Groeten Iggy (ja ik bol nog stees rond in m'n ce)👍
frodos

Bericht door frodos »

Hallo Bart

Jij schreef laatst dat je de schokdempers vervangen hebt. Onze camper schommelt ook aardig. Het heeft wel wat, maar ik denk er ook over de schokdempers te gaan vervangen dit jaar. Ik denk dat de originele ( 1998) er ook nog onder zitten. Kun je mij zeggen welke je eronder gezet hebt dan kan ik eens gaan kijken waar ik ze kan gaan kopen.

Groeten Ronald
Brugseb
Contacteer:

Bericht door Brugseb »

Dag Ronald

ik heb de Sachs HD geplaatst, zijn iets strakker dan de originele Sachs die er af fabriek op zaten. De HD zat wel op de ambulance af fabriek, zegt wel iets over het feit dat ze beter geschikt zijn voor een zware bus als de Exclusive.
Als ik me niet vergis is set 105 819 voortrein, de 105 820 achtertrein. Maar controleer dat nog maar even.
Ik kocht ze toen in aanbieding, dus best even rondkijken.
Brugseb
Contacteer:

Bericht door Brugseb »

hookeniggy schreef: zo 05 mei 2024, 06:08 Hallo Bart, jammer dat je turbo problemen gehad hebt, is het inmiddels alweer opgelost?
Groeten Iggy (ja ik bol nog stees rond in m'n ce)👍
Nope. Nieuwe turbo geplaatst maar die doet nu helemaal niks meer. De bus rijdt wel "vlot", zoiets als mijn oude 2.4D. Gaat deze week nog maar eens terug naar de garage. Ben het langzamerhand wel zat...
Plaats reactie